LøkkeFonden genskaber motivationen hos udfordrede drenge

På bare 14 dage kan LøkkeFonden få fagligt udfordrede drenge til at rykke sig over 2,5 læringsår inden for stavning, læsning og matematiske færdigheder. Samtidig skabes der en fornyet tro på sig selv hos de deltagende drenge. LøkkeFonden har nemlig fokus på både faglig og personlig læring igennem hele forløbet.

Over 100 udfordrede drenge fra hele landet møder mandag den 26. juni op til LøkkeFondens DrengeAkademi 2017. Det er 6. år i træk, at LøkkeFonden afholder DrengeAkademiet.

Drengene har valgt at bruge 2 uger af deres sommerferie, i håbet om at genvinde lysten til at lære – og til at blive bedre i skolen.

Og går det i 2017, som I de forrige år, så har drengene noget at se frem til:

”Vi så i 2016, såvel som de 5 foregående år, at DrengeAkademiet, har formået at finde en pædagogisk formel, der kan ændre ”kantdrenges” lærings- og udviklingsbane i en positiv retning. Godt at DrengeAkademiet fortsætter de gode takter – og godt at kommunerne er ved at komme på banen på området. Mange flere unge burde få en chance for at være med på turboforløb”, siger Frans Ørsted, Lektor Danmarks Pædagogiske Universitet.

Fælles for drengene igen i år er, at de har et fagligt efterslæb, og generelt har mistet motivationen for at lære.

I perioden 2012 – 2016 har 650 drenge i alderen 14 til 16 år deltaget i DrengeAkademiet samt LøkkeFondens kommunale akademier. LøkkeFonden har i disse år opnået dokumenteret erfaring med, hvad der er effektfulde elementer i intensive læringsforløb, hvor den positive tilgang og unik kombination af fagligt, personlig og socialt program er helt centralt.

”DrengeAkademiets læringsmetoder er et mix af mange ting. Vi møder drengene med høje forventninger. Forventningerne går ikke kun på læsning, stavning og matematiske færdigheder, men også på drengenes personlige læring, som tager afsæt i de 7 karaktertræk, som vi forskningsmæssigt ved har størst betydning for at lykkes med uddannelse og i livet generelt.” siger Lisbet Nørgaard, Uddannelseschef hos LøkkeFonden.

At fastholde den enkelte drengs genskabte motivation er vigtigt. LøkkeFondens DrengeAkademi er udvalgt til at deltage i et forskningsprojekt, som Egmont Fonden står bag sammen med Rambøll Gruppen. Her stilles der skarpt på langtidseffekterne af intensive læringsforløb, og der arbejdes lige nu med at samle data ind for at kortlægge effekten.

Lisbet Nørgaard fortsætter: ”DrengeAkademiet er LøkkeFondens læringslaboratorium. Vi er altid på jagt efter de bedste metoder, som sikrer størst mulige udbytte. I år er omdrejningspunktet for udvikling forankring. Al erfaringsopsamling omkring intensive læringsforløb peger på vigtigheden af opfølgning. I år udvikler LøkkeFonden på sin mentorordning og åbner 7 mentorcentre fordelt i hele landet, hvor drengene skal møde op, lære mere og motiveres yderligere.”

Ønsker man at læse mere om LøkkeFondens aktiviteter kan man gå ind på www.loekkefonden.dk og ønsker man at støtte LøkkeFondens aktiviteter kan det gøres via hjemmesiden ved at trykke på donér. Eventuelle bidrag er fradragsberettiget.

Om LøkkeFonden

Danmark har et drengeproblem. Dobbelt så mange drenge som piger har ikke tilstrækkelige læsefærdigheder, piger får generelt bedre karakterer i skolen, og piger uddanner sig mere end drengene efter folkeskolen. Samtidig mangler mange drenge motivation for læring og tro på sig selv. Sammen med dansk erhvervsliv, førende forskere og praktikere udvikler LøkkeFonden derfor projekter, hvor udfordrede drenge lærer at skabe resultater for sig selv. Projekternes formål vil altid være at ruste og motivere til at få en uddannelse eller et arbejde ved at styrke motivation, lærelyst, faglighed og personlighed. LøkkeFonden gør sit til, at der skabes synlighed omkring drengeproblemet – samtidig med at den valide viden, som projekterne generer udbredes med generelt sigte. Målet er at afprøve og dokumentere nye løsninger, der kan inspirere samfundet bredt.

LøkkeFonden blev stiftet af Lars Løkke Rasmussen i 2012. Fonden er uafhængig og almennyttig.

Kontakt:

Uddannelseschef, Lisbet Nørgaard